بهداشت دهان و دندان

بابک غلامی
14 ژانویه, 2022
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
بهداشت دهان و دندان و روش های سالم نگه داشتن دهان و دندان

سلامت دهان به سلامت دندان ها، لثه ها و کل سیستم دهان و صورت اشاره دارد که به ما امکان لبخند زدن، صحبت کردن و جویدن را می دهد. برخی از شایع ترین بیماری هایی که بر سلامت دهان و دندان ما تأثیر می گذارند عبارتند از حفره (پوسیدگی دندان)، بیماری لثه (پریودنتال) و سرطان دهان.

بهداشت دهان و دندان

بیش از 40 درصد از بزرگسالان گزارش می دهند که در سال گذشته در دهان خود احساس درد کرده اند و بیش از 80 درصد از افراد تا سن 34 سالگی حداقل یک حفره داشته اند. این کشور بیش از 124 میلیارد دلار برای هزینه های مربوط به مراقبت از دندان هزینه می کند. سال به طور متوسط، بیش از 34 میلیون ساعت مدرسه و بیش از 45 میلیارد دلار بهره وری هر ساله در نتیجه اورژانس های دندانپزشکی که به مراقبت های برنامه ریزی نشده نیاز دارند از دست می رود.

بیماری های دهان اغلب جدا از سایر بیماری های مزمن در نظر گرفته می شوند، اما اینها در واقع به هم مرتبط هستند. سلامت ضعیف دهان و دندان با سایر بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری های قلبی مرتبط است. بیماری دهان همچنین با رفتارهای پرخطری مانند استفاده از تنباکو و مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین همراه است.

استراتژی‌های بهداشت عمومی مانند فلورایداسیون آب در جامعه و برنامه‌های درزگیر مدارس، مداخلات ایمن و مؤثری هستند که برای جلوگیری از پوسیدگی و صرفه‌جویی در هزینه ثابت شده‌اند.


حفره (پوسیدگی دندان)
محصولاتی مانند Retin-A و Renova یک راه حل جایگزین هستند. آنها حاوی رتینوئیک اسید هستند که باعث افزایش گردش سلولی، تسریع لایه برداری و رشد پوست جدید و سالم می شود.


حفره ها در اثر تجزیه مینای دندان توسط اسیدهای تولید شده توسط باکتری های واقع در پلاک ایجاد می شوند که روی دندان ها جمع می شوند، به خصوص در امتداد خط لثه و در شکاف های روی سطوح جویدنی دندان ها. خوردن و نوشیدن غذاهای پر کربوهیدرات باعث می شود که این باکتری اسیدهایی تولید کند که می تواند باعث از بین رفتن پوشش خارجی دندان (مینای دندان) یا سطح ریشه شود (دمینرالیزاسیون).

اگرچه پوسیدگی تا حد زیادی قابل پیشگیری است، اما یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در طول عمر است. پوسیدگی دندان درمان نشده می تواند منجر به آبسه (عفونت شدید) در زیر لثه شود که می تواند به سایر قسمت های بدن گسترش یابد و جدی شود. موارد نادر کشنده، نتایج.

ببیش از نیمی از کودکان 6 تا 8 ساله حداقل در یکی از دندان های شیری (اولیه) خود حفره داشته اند.
تا 10 درصد از کودکان 2 تا 5 ساله حفره های درمان نشده دارند
بیش از نیمی از نوجوانان 12 تا 19 ساله حداقل در یکی از دندان های دائمی خود حفره داشته اند.
یک چهارم بزرگسالان 20 تا 64 ساله دارای حفره های درمان نشده هستند
بیش از 90 درصد بزرگسالان حفره داشته اند.2
فلورایداسیون آب جامعه و برنامه های سیلانت های دندانی مدارس هر دو راهبردهای ثابت شده و صرفه جویی در هزینه برای جلوگیری از پوسیدگی هستند. 3، 4

بیماری لثه (پریودنتال).

از هر 10 بزرگسال 30 ساله یا بیشتر، 4 نفر در سال‌های 2009 تا 2014 به بیماری‌های لثه (پریودنتال) مبتلا بودند. بیماری لثه عمدتاً نتیجه عفونت و التهاب لثه‌ها و استخوان‌هایی است که دندان‌ها را احاطه کرده و نگه می‌دارند. برخی از بیماری های مزمن خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را افزایش می دهند، از جمله دیابت، ضعف سیستم ایمنی، بهداشت نامناسب دهان و دندان و وراثت. مصرف دخانیات نیز یک عامل خطر مهم برای بیماری لثه است. اگر اشکال اولیه بیماری های پریودنتال درمان نشوند، استخوانی که از دندان ها حمایت می کند از بین می رود و لثه ها عفونی می شوند. دندان‌هایی که از استخوان پشتیبانی می‌کنند ممکن است لق شوند و در نهایت مجبور به کشیدن شوند.

سرطان دهان

در سال 2016، نزدیک به 45000 مورد جدید سرطان حفره دهان و حلق در ایالات متحده تشخیص داده شد و بیش از 10000 مورد مرگ قرار گرفت. میزان بقای 5 ساله این سرطان ها حدود 61 درصد است. نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان دهان در مردان تقریباً سه برابر بیشتر از زنان است (4 در مقابل 1.4 برای هر 100000 نفر) و تقریباً دو برابر در جمعیت سفیدپوست و سیاه پوست نسبت به جمعیت اسپانیایی تبار (2.6 در مقابل 1.5 برای هر 100000 نفر). هر 100000 نفر).6 پیشگیری از رفتارهای پرخطر، از جمله کشیدن سیگار، سیگار یا پیپ، استفاده از تنباکوی بدون دود، و استفاده بیش از حد از الکل در پیشگیری از سرطان دهان بسیار مهم است. تشخیص زودهنگام برای افزایش میزان بقای این سرطان ها کلیدی است.

ویروس پاپیلومای انسانی دهان (HPV)، شایع‌ترین بیماری مقاربتی، می‌تواند باعث ایجاد سرطان در پشت گلو شود که «سرطان دهان و حلق» نامیده می‌شود. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا HPV خود باعث سرطان های دهان و حلق می شود یا اینکه عوامل دیگری (مانند سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو) با HPV برای ایجاد این سرطان ها تعامل دارند، مورد نیاز است.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.